Co to za piknik? To zabawa dziecięca na wielkim polu do popisu, które wkrótce zagospodarują budowniczowie metra. Jest wiosna 1983 roku i wiele rzeczy wygląda podobnie jak dziś.

Pogoda była na pewno podobna. Bardzo ciepła wiosna. Zamierzenia też podobne – wielka inwestycja, która zmieni oblicze Ursynowa. Wtedy zabierano się za metro, dziś trwa budowa trasy ekspresowej. Podobnie jak wtedy metro, na kilka lat podzieli ona całe nasze osiedle na dwie połowy. Z tym, że wtedy dzieliła wzdłuż a teraz tnie w poprzek.

Domek wyrósł na środku wielkiego pola między Stokłosami i Wiolinową. Pole jest ogrodzone, bo wkrótce rozpocząć się ma budowa metra. Na razie jest upalne lato 1983. Fot. Włodzimierz Pniewski, garnek.pl/zdyrma
Mały biały domek. 1983, fot. W. Pniewski

To kolejne ujęcie tego samego dziecka. Namiot stoi na grodzonej właśnie łące między ulicą Stokłosy i Wiolinową. Nie przypomina wam to trochę dzisiejszego osiedla przy Kazury widzianego zza Płaskowickiej? Też jest płot, też niezbyt wiele się dzieje i tylko dzieciom wstęp już wzbroniony.

Parking przy ulicy Stokłosy 1. Przetrwał do początku dwudziestego pierwszego wieku, kiedy na jego miejscu postawiono budynek Al. KEN 88/90. Zdjęcie nadesłał Sławek Lorenc.
Meczyk na parkingu. 1983, nad. S. Lorenc

Skoro jeszcze nie budują, to może rozegramy ostatni meczyk? Na osiedlowym parkingu, którego jeszcze nie zagarnęła budowa? Chociaż tego na zdjęciu powyżej akurat nie zagarnie. To parking na wysokości bloku przy Stokłosy 1. A teraz spojrzenie ciut w prawo.

Parking przy Stokłosach, w tle budynki przy Herbsta. Ursynów jeszcze nie przedzielony budową metra, a na zdjęciu Sławek Lorenc, który nadesłał tę fotografię.
Biegiem, nadciąga metro! 1983, nad. S. Lorenc

Ten sam zawodnik, czyli nadsyłający zdjęcie Sławek Lorenc, a za nim klasyczny budowlany pierdolnik i blok przy Herbsta 4. Wkrótce za plecami chłopca wytyczony zostanie długi objazd w kształcie litery U, dzięki któremu mimo budowy wciąż możliwy będzie przejazd między Herbsta i Jastrzębowskiego. Szkoda, że teraz podobnie się nie uda w przypadku Braci Wagów i Lanciego.

Między ulicami Stokłosy i Zamiany - ta druga w tle. Ktoś wie, co było w tej budce? Zdjęcie nadesłał Sławek Lorenc.
Stokłosy, Zamiany, budka. 1983, nad. S. Lorenc

A to chyba widzowie parkingowego meczu przyglądający się wszystkiemu spod budki między Stokłosy i Zamiany. Ktoś może pamięta, co w niej było? Wygląda jak klasyczny osiedlowy warzywniak. No dobrze – to wy się zastanówcie, a my lecimy trochę dalej na południe.

Palowanie pełną parą. Łup-łup kafary wbijają pale pod budowę stacji Imielin. Zdjęcie znalezione na forum Skyscrapercity, autor poszukiwany.
Wbijanie pali pod stację Imielin (1983)

To zdjęcie znalazłem wieki temu na forum Skyscrapercity. Moim zdaniem jest to wbijanie pali pod budowę stacji Imielin. Bo w tle mamy oczywiście bloki przy Kulczyńskiego i Polaka, a po lewej stronie baraki bazy budowlanej, którą już pokazywałem w trochę wcześniejszym wpisie.

Rok 1983 lub raczej 1984: Natolin przeciął już wykop metra. To początek budowy stacji metra. W tle bloki przy Meander. Zdjęcie nadesłał Paweł Gęsicki
Budowa stacji Natolin, 1984, nad. P. Gęsicki

A tu budują stację Natolin. Zdjęcie jest trochę późniejsze, moim zdaniem pochodzi z 1984 roku, bo prace już są zaawansowane. Stanęła wielka radziecka suwnica i sunie majestatycznie przed blokami na Meander. Jeszcze dalej na południe mamy oczywiście Kabaty, czas na trochę koloru. Zdjęcie znalazłem na blogu Pańska Skórka.

Budowa stacji postojowej pod Lasem Kabackim. Pan geodeta mierzy, mierzy i jakoś nie chce mu wyjść, że to wszystko da się skończyć w 1990 roku. No nie da się i już. Zdjęcie z artykułu strony Pańska Skórka, źródło cytatu: www.panskaskorka.com/metro-1983/
Pomiary na budowie zajezdni metra. Źródło: Pańska Skórka

To też może być 1984 a może nawet 1985? Trwa budowa hali garażowej pociągów metra, wielki mur oddzielający Las Kabacki od zajezdni już postawiono. A geodeta mierzy, mierzy i nijak mu pewnie nie wychodzi, że w 1990 zgodnie z planem to wszystko będzie już hulać. Nie będzie! I miejmy nadzieję, że dotrzymywanie terminów to jest właśnie to, czym socjalistyczni budowniczowie polscy różnią się od kapitalistycznych budowniczych włoskich z firmy Astaldi pracującej nad ursynowskim tunelem obwodnicy. Na koniec jeszcze jeden widok z północy.

Unikalne ujęcie Alei KEN przed rozkopaniem budową metra. Po lewej parking przy Końskim Jarze i piękna Syrenka na przystanku. Zdjęcie z artykułu strony Pańska Skórka, źródło cytatu: www.panskaskorka.com/metro-1983/
Rusza budowa metra. 1983, źródło: Pańska Skórka

Po lewej parking strzeżony przy Końskim Jarze, na którym wówczas mój ojciec trzymał swojego cudownego dużego fiata, po prawej stronie wyrównywanie terenu między jezdniami Alei KEN. To zdjęcie też jest z bloga Pańska Skórka. Ten warszawski smakołyk – jak wiemy – niemiłosiernie się ciągnie i słodkością zakleja wszystkim gęby. To trochę jak z wielkimi budowami.

Maciej Mazur
Rówieśnik Ursynowa (1977) i autor trzech książek o historii dzielnicy. Zawodowo reporter Faktów TVN i autor programu Ranking Mazura w TVN24.

Skomentujesz? Wiesz może coś więcej? A może autor się pomylił?