We wrześniu 1987 roku dyrekcja budowy metra zorganizowała wycieczkę na plac budowy. Można było przejść ze stacji Ursynów tunelem na stację Stokłosy. Na pamiątkę ekscytującej podziemnej wyprawy każdy dostał taki folder.
![Folder rozdawany podczas zwiedzania metra w 1987 r.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1987_Metro1-348x400.jpg?resize=348%2C400)
Mój ojciec zapisał nawet datę: 12 września 1987. O samej wycieczce opowiem innym razem, tu skupmy się na ulotce. Okładka wprowadza nas w podziemny świat i wylicza wykonawców inwestycji. W środku czeka mapa.
![Trzy etapy budowy metra na ulotce z 1987 roku. W planach jest tu stacja pod Placem Konstytucji i na Muranowie.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1987_Metro2-400x287.jpg?resize=400%2C287)
Na mapie znajdziemy jeszcze planowaną obwodnicę Ursynowa, czyli ulicę Findera, która miała przebiegać tuż przy płocie stacji postojowej. Przy okazji mamy zaznaczone kolejne etapy budowy. Trzeci i ostatni uda się skończyć za… 21 lat od wydania tej mapy.
![Krótkie kalendarium budowy i najważniejsi wykonawcy. Folder z 1987 roku.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1987_Metro3-400x368.jpg?resize=400%2C368)
Na odwrocie mamy trochę danych technicznych i kalendarium wyjątkowo długiej budowy warszawskiego metra. Oraz listę płac.
Rok później pojawił się kolejny informator. Tym razem już zdecydowanie lepiej wydany, z kolorowymi zdjęciami i pięknymi wizualizacjami. Tu stacja Ursynów.
![Krecik drąży tunele, a dla mieszkańców drążących temat metra mamy ulotkę. 1988 rok.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1988_Metro1-400x298.jpg?resize=400%2C298)
Nie mam pojęcia, skąd to się wzięło w mojej szufladzie. Nie pamiętam, aby w 1988 organizowano jakąś kolejną wycieczkę. Może folder dołączony był do gazety?
![Obrazki z folderu metra wypuszczonego w 1988 roku.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1988_Metro2-400x296.jpg?resize=400%2C296)
Są w nim kolorowe zdjęcia, chociaż artysta łamiący dość oszczędnie gospodarował miejscem. Zmieścił za to gotowy już fragment tunelu i drążenie podziemne, które wówczas prowadzono pod Aleją Niepodległości i Polem Mokotowskim. Jest też oczywiście mapa.
![Schemat linii metra (1988) z ulicą Findera przebiegającą przy stacji postojowej.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1988_Metro4-400x296.jpg?resize=400%2C296)
Warto zwrócić uwagę, że na tym schemacie są zaznaczone stacje „Plac Konstytucji” oraz „Muranów”, z których później, w ramach oszczędności, zrezygnowano. Czyli stacji nie jest 23, tylko 21. Proszę się nie sugerować danymi z ostatniej strony ulotki z 1988 roku. Za dwadzieścia lat, gdy budowa wreszcie się skończy, życie nieco zweryfikuje te zapisy.
![Dane techniczne i wykonawcy metra w folderze z 1988 r.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/Projekty/1988_Metro3-400x298.jpg?resize=400%2C298)