Jamnik pod kabiną kierowcy już wesoło merda zielonym ogonem, czas ruszać! Neoplan linii 513 zaraz odjeżdża z pętli na Kabatach na Plac Trzech Krzyży. Resztki śniegu sprzątnięto, pracownicy firmy Asma pięknie posypali przystanek piachem z drewnianej skrzyni, także bez obaw. Obędzie się bez poślizgu.
Zdjęcie Dariusza Kalinowskiego dzięki elektronicznemu datownikowi na filmie Agfa przenosi nas dokładnie do 9 lutego 1999 roku. Za trzy dni premiera „Ogniem i mieczem”, pod koniec miesiąca Polska wejdzie do NATO. To w perspektywie globalnej. W perspektywie lokalnej oglądamy pętlę autobusową, która wówczas mieściła się po północnej stronie stacji metra Kabaty. Zielony jamnik na autobusie przypominał pasażerom, że to już nowa era komunikacji miejskiej – era autobusów niskopodłogowych. Poniżej kolejny taki Neoplan tej samej linii uchwycony na Belgradzkiej. Dźwigi za nim wznoszą budynek na rogu Lanciego, a kawałek dalej na zdjęcie załapała się też reklama wypożyczalni DVD Beverly Hills. Wracając z miasta koniecznie wpadniemy po film. Może już mają „Kiler-ów 2-óch”?
Linia 513 pod koniec ubiegłego wieku łączyła zabudowywane kabackie peryferie Ursynowa z Placem Trzech Krzyży. Odciążała na krótszej trasie 503, zastępując w 1992 roku (jak podaje trasbus.com) przyspieszone 403. Także na wycieczkę do Łazienek była jak znalazł. I na codzienne dojazdy do Dobisza na przykład. Lub Cervantesa.
O, to dopiero zdjęcie! Znów mamy dokładny datownik – 24 marca 1998. Cztery dni temu do kin weszły „Demony wojny według Goi”, za tydzień rozpoczniemy oficjalne negocjacje stowarzyszeniowe z Unią. Modernizacja w skali lokalnej już trwa. Po lewej błyszczy nowym tynkiem osiedle, za płotem przed Parkiem Natolińskim zaczyna się budowa osiedla, na którym zamieszka Leszek Miller. Gdy już będzie premierem, ale to dopiero za trzy lata.
No dobra, czas wysiadać. Przystanek Natolin Południowy tonie w gęstej zieleni. Tam chwastów kosić nie kazano. Widoczną po drugiej stronie Przy Bażantarni budowę kościoła pw. Władysława z Gielniowa będziemy podziwiać kiedy indziej, dziś miało być o komunikacji miejskiej. Autobusy linii 513 ostatni raz wyjechały na trasę ostatniego dnia stycznia 2005 roku, od 1 lutego występowały już jako 166. Dlaczego? To przykre, ale po drodze, z biegiem lat, poczciwemu 513 dodano tyle przystanków, że nie zasługiwało już na zaszczytne miano linii przyspieszonej.
Jeżeli interesuje was więcej opowieści z życia lokalnego i życia w komunikacji miejskiej, to serdecznie polecam swoją książkę „Czterdziestolatek. Historie z Ursynowa”. Wciąż trwa świetna promocja – do każdego egzemplarza kupionego u wydawcy dorzucamy album „Witajcie na Ursynowie” pokazujący dzielnicę sprzed 10 lat, autograf i dedykację wedle życzenia. Takie cuda tylko w wydawnictwie:
Przejdź do sklepu
Polska weszła do UE 12 marca 1999, czyli troszkę później niż autor tu sugeruje.