Ale będzie planespotting! W sobotę zaczyna się cykliczny remont głównego pasa na Okęciu i przez trzy tygodnie samoloty będą podchodzić do lądowania nad Ursynowem. Bez cienia ironii: jako fan lotnictwa uwielbiam ten krótki, acz hałaśliwy czas.
Budzika nie trzeba było nastawiać, doskonale budziły trzy silniki wielkiego MD-11, który tuż przed szóstą rano schodził nad moim blokiem. Pamiętająca pewnie prezydenta Nixona (a Reagana to już na pewno) maszyna UPS grała pierwsze skrzypce w tej lotniczej orkiestrze. A potem już leciało dalej. Pierwsze poranne rejsówki, turyści wracający czarterami z wakacji – ach, cud-miód! I tak niemalże rok w rok. Na zdjęciu tytułowym kwiecień pięć lat temu i Dreamliner lądujący nad dachami osiedla Jary. A na kolejnej fotografii – ja, prawie dwadzieścia lat młodszy. Na łące przed Leclerkiem (gdzie dziś wznosi się KEN Center) z wyjątkowo głupią miną wskazuję podchodzącą maszynę. Może w 2004 jeszcze tak nie kochałem samolotów?
![Letni remont pasa startowego na Okęciu. Jak co roku mieszkańcy Ursynowa z radością oddają się podziwianiu widoku i odgłosu lądujących samolotów. Ten akurat schodzi nad ulicą Hawajską. Fot. Joanna Gocławska-Mazur.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/2004/2004_05_KEN-Hawajska2.jpg?resize=400%2C262&ssl=1)
Ten remont to cykliczna atrakcja ursynowska. W archiwach WFDiF znajdziemy nawet kronikę z – uwaga – 1980 roku, która zwraca uwagę, że hałas lądujących samolotów burzy spokój mieszkańców nowego osiedla. W kadrze poniżej to chyba An-24 siadający nad blokami przy Pięciolinii.
![An-24 zniża się nad Okęcie, a obserwujemy go między blokami na Pięciolinii. Od 1980 tak rok w rok. Remont pasa to święta wakacyjna tradycja. Kadr z kroniki PKF 32/80.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/1980/1980_08_PKF-An24-Pieciolinii.jpg?resize=400%2C326&ssl=1)
Kronikę znalazłem w niezbyt licencjonowanym źródle – najważniejsze, że jest. Część poświęcona samolotom nad Ursynowem zaczyna się w 4:20.
Zarząd Lotniska Chopina poprosił linie lotnicze, aby podczas schodzenia nad Ursynowem pilocie używali minimalnego ciągu aby nie hałasować za bardzo. W sumie to nie jestem ekspertem, ale wydaje mi się, że na maksymalnym ciągu to i tak się nie ląduje. No ale dość, to nie forum modelarzy i użytkowników symulatorów. Poniżej fotka poglądowa – to na wprost to właśnie pas remontowany, ten na ukos to nasz, ursynowski. Zdjęcie pochodzi z 1995 roku, więc można sobie przy okazji obejrzeć, jak wówczas wyglądało Okęcie.
![Pas 29 to ten, nad który nadlatuje się nad blokami Ursynowa. Gdy akurat mocno wieje lub gdy remontują pas główny. Na dole widać jeszcze stary terminal odlotów - ten naprawdę stary, z PRL-u. Fot. Wojciech Gorgolewski, gorpol.pl](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/1995/1995_01_Mi2-Okecie.jpg?resize=400%2C320&ssl=1)
Oficjalny komunikat głosi, że tegoroczny remont pasa 33-15 (czyli tego na osi Piaseczna) potrwa do 29 kwietnia, potem wszystko wróci do normy. Co się nasłuchamy, to nasze – a jak już wybudują CPK to może nawet będziemy tęsknić i z łezką wspominać czasy, gdy lądując na Okęciu można było podziwiać własny balkon.
Latają teraz nisko jak cholera 🙂 W niektórych przypadkach można nawet wypatrzeć bieżnik na oponach jak wypuszczają podwozie 🙂