A jednak coś tędy jeździ! Nowy pociąg Skody dla warszawskiego metra przyjechał koleją. Bocznicą ze stacji Okęcie do stacji postojowej na Kabatach. Na dowód jest zdjęcie a nawet piękny film.
Niektórzy to mają szczęście. Nigdy jeszcze nie udało mi się spotkać pociągu na bocznicy kolejowej do metra, a redaktor Jarosław Osowski z „Gazety Wyborczej” takim pociągiem się przejechał i jeszcze przejazd udokumentował. Zdjęcie tytułowe zamieścił na swoim profilu na Twitterze, dzięki czemu możemy podziwiać rzadki widok z tylnej kabiny maszynisty na wiadukt nad Puławską. Podobnym sposobem prawie dziesięć lat temu przyjechały pociągi Inspiro.
![Wyjątkowo rzadki widok - oto bocznicą do stacji metra jedzie pociąg! Czyli jednak z tymi piknikami na torach przy Moczydłowskiej lepiej uważać. Fot. Krzysztof Śmietana.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/2013/2013_05_Metro-Bocznica1.jpg?resize=400%2C267&ssl=1)
O, tu właśnie widzimy Inspiro holowane po torach pod Lasem Kabackim uchwycone przez red. Krzysztofa Śmietanę. Kiedyś nawet były takie pomysły, aby tę bocznicę jakoś wykorzystać – może puścić nią pociągi dowożące na przykład pasażerów z Piaseczna prosto do metra na Kabatach. Rzucić pomysł łatwo, wykonać jednak nieco trudniej. Po pierwsze – nie ma takich torów, które pozwoliłby skręcać z kierunku piaseczyńskiego na bocznicę do stacji postojowej. Trzeba by dojechać do Okęcia i ruszyć w drugą stronę. Po drugie – nie ma jak wysadzić pasażerów.
![Akcja się rozwija - za lokomotywą mamy wagon towarowy, a na doczepkę cały skład nowiutkiego pociągu II linii metra. Na razie w lesie. Linia i skład też. Fot. Krzysztof Śmietana.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/2013/2013_05_Metro-Bocznica2.jpg?resize=400%2C267&ssl=1)
Na terenie zajezdni metra są nawet dwa perony, więc teoretycznie można by sobie wyobrazić szynobus, który dowoziłby tu pasażerów, a potem przedłużeniem tej kładki przechodziliby w kierunku stacji, ale… Jeżeli podliczyć czas potrzebny na dotarcie tu z Piaseczna i przejście do właściwej stacji Kabaty plus dojazd metrem do centrum, to ci sami pasażerowie już dawno pociągiem dotarliby bezpośrednio do centrum miasta. Na dworzec Śródmieście albo nowy Główny.
![Do 2005 roku na te perony rano i po południu zajeżdżał pociąg przewożący pracowników metra. Ale teoretycznie można je wciąż wykorzystywać. Fot. Maciej Mazur](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/2018/2018_09_STP-Perony.jpg?resize=400%2C225&ssl=1)
Tak więc nic z tego chyba nie będzie. Kto ma szczęście, może polować na kolejne przejazdy przywożonych Skód, a kto nie ma szczęścia, ten melancholijnie może patrzeć w dal, na tory niknące w jesiennej mgle.
![Tor bocznicy prowadzącej do metra na wysokości Moczydłowskiej. Są jakiej śmiałe koncepcje lepszego wykorzystania go do ruchu pociągów, ale odłożone chwilowo ad acta. Fot. Maciej Mazur.](https://i0.wp.com/ursynow.org.pl/wp-content/uploads/2015/2015_01_Kabaty-Tory.jpg?resize=400%2C225&ssl=1)