Plan Warszawy z roku 1987 to bardzo ciekawa lektura, ale lepiej zbytnio jej nie ufać. Kto z planem w ręku próbował nawigować po Ursynowie, szybko się przekonywał, że większość głównych ulic narysowanych tu jako wielkie arterie istnieje – cytując klasyka – tylko teoretycznie.

Ursynów Północny i Aleja KEN istniejąca tylko teoretycznie, bo od Bartoka na południe jest przecież wykopem metra. Plan PPWK, 1987
Ursynów Północny, 1987

Oto pierwszy przykład. Aleja KEN. Na karcie pokazującej Ursynów Północny jest piękną arterią z pasem zieleni ciągnącą się przez całe osiedle. W terenie jest to jednak wykop metra, a samą aleją można dojechać wyłącznie do skrzyżowania z Bartoka/Surowieckiego. Zwróćcie też uwagę na Urząd Dzielnicowy. Mieści się on w piwnicy bloku przy Pięciolinii. A i jeszcze jedno: gastronomia. Restauracja Ursynowska, Jadłodajnia Stokłosy i jeszcze bar przy Dunikowskiego. Nie pamiętam tylko, czym jest niebieski kubeczek przy Zamiany. Może to lekko przesunięte przez kartografów Cafe Metro?

Do Alei KEN, Rosoła i ulic na Kabatach nie należy się przywiązywać. Zasadniczo to tylko kreski na mapie. Plan PPWK, 1987
Ursynów Południowy i Natolin, 1987

Na Natolinie Aleja KEN wciąż pruje na południe, wciąż oczywiście jest tylko teoretyczną kreską nad wykopem metra. Ciekawie wygląda Rosoła urywająca się za Jeżewskiego.Wszystkie ulice kabackie też oczywiście mają charakter teoretyczny, chociaż większość przebiega zgodnie z dzisiejszym układem praktycznym. Z ciekawostek mamy tu jeszcze uliczkę Sukienną (polną drogę) na wysokości dzisiejszego bazarku przy Wąwozowej oraz teoretyczne przedłużenie Belgradzkiej do Findera (dziś Pileckiego) w postaci ulicy Welwetowej, łagodnym łukiem okrążającej Kazurkę, której tu nie narysowano.

W przypadku Kabat to nie do końca mapa. To raczej plan i to na przyszłość. Plan PPWK, 1987
Kabaty, 1987

Tu to dopiero mamy cuda. Na przykład skrzyżowanie Alei KEN z ulicą Findera, czyli obwodnicą Ursynowa, która to jednak obwodnica urywa się niespodziewanie przed Nowoursynowską. Widać – już wtedy wiedziano, że połączenie z Powsinem to delikatna sprawa. Nigdy nie wiesz, czy nie trafisz na sójkę.

Puławską do Piaseczna pędzi trolejbus 51. No i terenów wolnych nieco więcej. Plan PPWK, 1987
Pyry i Dąbrówka, 1987

To Dąbrówka, Pyry i Puławska, którą kursuje trolejbus linii 51. A na koniec jeszcze widok na sąsiadów, czyli Służew, Służewiec i Stegny. Zwróćcie uwagę, że Aleja KEN łączy się na planie z Wałbrzyską mostem przerzuconym nad Smródką. To dopiero dalekowzroczność. Most powstanie tu już za jakieś 25 lat.

Służew, Służewiec, i budowa metra w Alejach Niepodległości. Plan PPWK, 1987
Mokotów, 1987
Stegny, Sadyba, Czerniaków i Wilanów. Plan PPWK, 1987
Stegny, Sadyba, Czerniaków, 1987
Maciej Mazur
Rówieśnik Ursynowa (1977) i autor trzech książek o historii dzielnicy. Zawodowo reporter Faktów TVN i autor programu Ranking Mazura w TVN24.

1 KOMENTARZ

Leave a Reply to anojaCancel reply