Najpierw spojrzymy z góry, a potem zejdziemy na ziemię, żeby nam się w głowach nie zakręciło. A na zakupy pójdziemy oczywiście do supermarketu HIT pośrodku zabudowywanych właśnie Kabat. Oto krótka wycieczka na Ursynów przełomu wieków.

Kabaty znad Wąwozowej w kierunku północnym. Osiedle Moczydło całe w budowie lub właśnie oddawane, o czym świadczy piasek i błoto dookoła domów. Zdjęcie znalezione w 2007 roku w sieci, autor poszukiwany.
Kabaty wychodzą z błota. 2000, autor poszukiwany.

Na Kabatach trwa właśnie budowlany boom. Jeszcze gdzieniegdzie można spotkać kicające króliki i uciekające bażanty zdziwione tą nagłą inwazją cywilizacji, ale to już pieśń przeszłości. Patrząc na zdjęcia lotnicze widać, że osiedle Moczydło zabudowane jest już prawie całe. Po wschodniej stronie KEN jeszcze zostało sporo miejsca, tam będzie się budować w wieku XXI. Za chwilę zejdziemy na ziemię, ale najpierw… Co powiecie na akcent muzyczny z epoki? Puszczony w tle wprowadzi nas w klimat końca dwudziestego wieku.

No dobrze. Wracamy do Polski i lądujemy. Oto róg Przy Bażantarni i Alei KEN, zdjęcie z książki Jacka Krawczyka.

Skrzyżowanie Alei KEN i Przy Bażantarni, za którą powstają kabackie apartamentowce. Zdjęcie z książki Jacka Krawczyka "Ursynów wczoraj i dziś". Polecam serdecznie tę publikację.
Witamy na Kabatach. 2000 (1999?), źródło: J. Krawczyk, „Ursynów wczoraj i dziś”

Zdjęcie o kilka miesięcy wcześniejsze niż to lotnicze, bo żółty blok jest we wcześniejszej fazie budowy. Ale za to jest na przykład już droga dla rowerów z kostki bauma i Aleja KEN dociągnięta na południowe rubieże dzielnicy.

1 września, 503 już gotowe do pracy w nowym roku szkolnym. Stoi na pętli Natolin a zza krzaków wystaje pół bloku. Przy Lanciego zapewne. Fot. Dariusz Kalinowski.
Autobusem do szkoły. 2000, fot. D. Kalinowski

Będziemy teraz podróżować na północ. Na pętli autobusowej Natolin zaparkował Ikarus linii 503. Jest 1 września 2000, więc pewnie młodzież pojedzie nim do szkół na Dolny Mokotów albo na Uniwersytet.

Zdjęcie zrobione z Dembowskiego na ulicę Służby Polsce i dalej - w kierunku Imielina. Jeszcze rośnie dzikie wino i szarzy się wielka płyta. Fot. Robert Danieluk.
Imielin i Jary. 2000, fot. R. Danieluk

A to ulica Służby Polsce i bloki Imielina przy Dereniowej widziane z Dembowskiego. Domy jeszcze przed inwazją pastelowej elegancji, płyty wciąż obrośnięte bujnym dzikim winem, które wkrótce zostanie brutalnie zerwane.

Można odnieść wrażenie, że nie wszyscy czują się gwiazdami. A to ktoś przycupnął, a to schował się za filarem. No cóż. W końcu fotografuje projektant wznoszonych bloków przy KEN 103 i 105, Włodzimierz Witaszewski.
Kryj się, kamerują! 2000, fot. W. Witaszewski

Trochę dalej na północ wzdłuż Alei KEN trwa właśnie budowa bloku przy KEN 103. Stanął w miejscu parkingu mieszkańców Wiolinowej. Jego część społecznie strzeżona jeszcze istnieje Widać ją na zdjęciu niżej. Za kilka miesięcy też zniknie, ustępując miejsca blokowi KEN 105.

Początki budowy bloku przy KEN 103. Za nim powstanie kolejny, ale zanim to się stanie, jeszcze można podziwiać poprzedni krajobraz, czyli parking samochodowy z Polonezem w roli głównej. Fot. Włodzimierz Witaszewski.
Parking społeczny na Wiolinowej. 2000, fot. W. Witaszewski

Na koniec wyjeżdżamy z Ursynowa. Na przystanku przy Alei Lotników spotykamy autobus linii 516, którą zastąpiła pospieszne „A”. Nad nim wciąż jeszcze wiszą przewody zlikwidowanej linii trolejbusowej, a po drugiej stronie Puławskiej otworzył się już McDonald’s. A więc XXI wiek pełną gębą! Pełną frytek oczywiście.

516 z Esperanto rusza z przystanku na Puławskiej róg Alei Lotników. Nad wozem wciąż jeszcze wisi trakcja zlikwidowanej linii trolejbusowej do Piaseczna. A, no i ostatnio przybył McDonald's. Fot. Dariusz Kalinowski.
Trolej-bus. 2000, fot. D. Kalinowski

Skomentujesz? Wiesz może coś więcej? A może autor się pomylił?