Wszystko tu jest inne. Przy Belgradzkiej jest parking zamiast bloku, na parkingu Nysa, maluch i Polonez. Szarość nieotynkowanej wielkiej płyty ale i Beverly Hills. Dźwigi na rogu Lanciego dopiero wznoszą budynek w miejscu straszącej wiele lat dziury za drewnianym płotem. No ale czemu się dziwić. To było 20 lat temu.

W tej wyliczance zapomniałem o głównym bohaterze zdjęcia Marcina Stiasnego z 1999, czyli autobusie 513. Przejedziemy się nim po dzielnicy. Kursował od 1992 do 2005 roku początkowo z Placu Trzech Krzyży a potem aż z Dworca Wschodniego. Gotowi? No to wio. Skręcamy z Rosoła w Przy Bażantarni. Apartamentowce błyszczą nowością, ale zaraz… Gdzie jest osiedle Leszka Millera?

Róg Przy Bażantarni i Rosoła. Po lewej nowe, eleganckie osiedle za murem. W głębi, za Rosoła, mur dopiero powstaje, a za nim - osiedle, gdzie zamieszka Leszek Miller. Zdjęcie: Dariusz Kalinowski.
513 Przy Bażantarni. 1998, fot. Dariusz Kalinowski

Nie ma. W miejscu domów między Rosoła i Nowoursynowską na razie stoi płot i zaczęły się wykopy. A jeszcze niedawno rosły tam dzikie chaszcze. Jedziemy kawałek dalej.

513 z elektronicznym wyświetlaczem (nowość!) na przystanku Natolin Południowy. Ulica Przy Bażantarni, przy niej oryginalne latarnie - typ rzadko spotykany na Ursynowie. Zdjęcie: www.przegubowiec.com
Natolin Południowy. 1999, fot. przegubowiec.com

Budka w krzakach po lewej to przystanek o nazwie „Natolin Południowy”. Później zniknie i zmieni się w „Raabego”, ale ta pierwotna nazwa tłumaczy nam, dlaczego pętla przy Płaskowickiej została zmieniona na „Natolin Północny” a nie zwykły Natolin, jak było przez lata. Przy okazji możemy się przyjrzeć stanowi zaawansowania budowy kościoła bł. Władysława z Gielniowa 20 lat temu. A teraz już hop – na Natolin-Wyżyny.

Autobus 513 w 1992 roku zastąpił 403. Do 2001 jeździł na Plac Trzech Krzyży, potem jeszcze do 2005 na Dworzec Wschodni. Tu akurat na przystanku Natolin-Wyżyny przy Stryjeńskich. W tle osiedle przy Małej Łąki. Zdjęcie: Piotr Nodzykowski, www.przegubowiec.com
513 na Stryjeńskich przy Belgradzkiej. 1996, fot. Piotr Nodzykowski

Dokąd jeździł nasz 513? Najpierw zawracał na parkingu przy Rosoła za Jeżewskiego, później dojechał na nową pętlę przy stacji metra Kabaty a w ostatnim stadium przystanek krańcowy miał przy bramie zajezdni metra. Taki zuch. No ale skąd on się wziął? Wyewoluował z linii 403. Oto i ona.

403 pędzi ulicą Rosoła w kierunku Ciszewskiego. Między jezdniami samotna szyna - prawie jak tor pociągu magnetycznego. Wzrok przyciąga też po lewej reklama Remy 1000 na Hawajskiej. Fot. Dariusz Kalinowski.
403 na Rosoła przed Ciszewskiego. 1997, fot. Fot. Dariusz Kalinowski

Na ulicy Rosoła, za autobusem ściga się pomarańczowy Duży Fiat ze srebrnym Polonezem. Starcie tytanów w ciasnym ruchu miejskim. A nasz 403 w roku 1997 jeździł z Placu Piłsudskiego na wspomniany już Natolin Północny i to było drugie wcielenie linii, bo w latach 1988-92 dojeżdżała z Placu Trzech Krzyży na Natolin-Wyżyny a potem na Kabaty. Gdy autobus ruszał z Dolnej, to w drodze na Ursynów stawał tylko przy Nowoursynowskiej.

403 na dziwnej wówczas trasie spod Smyka w Alejach Jerozolimskich na Natolin Północny w oczekiwaniu na powrót do centrum. To po lewej to bloki przy Meander, wtedy widoczne aż z końca pętli. Fot. Dariusz Kalinowski.
Spod Smyka na Natolin. 1997, fot. Dariusz Kalinowski

Ostatecznie 403 zlikwidowano w 2007 roku. Te wszystkie zmiany tras to oczywiście powtarzam za jedynym w tej kwestii eksperckim serwisem trasbus.com.

Jeżeli chcecie więcej historii i zdjęć podarować komuś w nieco trwalszej formie pod choinkę, to jest to już ostatnia okazja aby jeszcze przed świętami odebrać (sygnowaną autografem i z osobistą dedykacją) moją książkę „Czterdziestolatek. Historie z Ursynowa”. Oczywiście pod warunkiem, że kupujecie bezpośrednio u lokalnego wydawcy.

Przejdź do sklepu

 

Skomentujesz? Wiesz może coś więcej? A może autor się pomylił?